Last but.... definitely not least! - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Geert en Carola - WaarBenJij.nu Last but.... definitely not least! - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Geert en Carola - WaarBenJij.nu

Last but.... definitely not least!

Door: Carola

Blijf op de hoogte en volg Geert en Carola

24 Januari 2015 | Maleisië, Sepilok

Bah, balen, jammer! We zitten alweer een paar uurtjes in het vliegtuig. Dat is de afgelopen weken heel vaak zo geweest, maar helaas vertrekt deze naar Amsterdam! Naar hus, einde vakantie, einde reis. Sniksnik!
Maarrrr jullie hebben nog een reisverslag te goed met genoeg avonturen en verhalen van de afgelopen weken. Zoals ik zelf al voorspelde ben ik uiteindelijk toch niet de wekelijkse reisverslag schrijfster geweest maar beter wat verlaat dan niet, toch!?

Semporna
Vorig reisverslag was ik geëindigd in Sepilok, bij de Oerang Oetangs. Onze reis is vervolgens (per bus) doorgegaan naar Semporna. De reis was eigenlijk niet zo tof Hihi, vooral Geert heeft niet erg op z'n gemak gezeten. Dit keer geen klein busje maar een grote touringbus. Het begon helaas met het feit dat Geert z'n stoel half los zat waardoor hij alle kanten op slingerde. Nou zou dat nog niet eens zo erg zijn, op normaal asfalt en met een normale rijstijl. Helaas bleek van beiden geen sprake te zijn. De wegen waren soms amper wegen te noemen en de buschauffeur reed alsof hij een Kart bestuurde in plaats van een touringbus. Vooral voor Geert waren dit spannende uurtjes hihi. Die houd altijd alles goed in de gaten en sommige inhaalmanouvres bleken toch wel erg krap aan te zijn geweest. Maar goed, we hebben het gehaald.
Semporna is een klein vissersstadje vlakbij de allermooiste duikspots/eilanden. Dit was dan ook de reden om hier heen te gaan, het dorpje zelf heeft niet zoveel te bieden. 's Avonds laat pas aangekomen waardoor we pas de volgende dag op pad konden voor informatie en het boeken van een duik/snorkeltrip. Dit is allemaal gelukt die dag. We hebben nog wat fotodingen geregelde (geheugen ipad was vol) en een heerlijk (stevige) massage genomen. Jep, deze keer werd er letterlijk over ons heengelopen en hebben onze lichamen nog meer standen aangenomen waarvan we niet wisten dat we dat konden. Maar we waren weer helemaal los en klaar voor het duik/snorkeluitje de volgende dag. We hebben een combi genomen omdat ik geen duikbrevet heb en Geert wel. Dus Geert zou gaan duiken en ik snorkelen.
Hoppa, volgende dag eerst een uurtje varen naar het duikeiland Mabul. Wauw, wauw! Para, paradijs!!! Echt heel mooi, al boven water. We hadden super helder weer, er waren witte stranden en superblauwe zee.
We hebben die dag drie duiken gemaakt op drie verschillende plekken. We vonden het allebei super. Geert heeft heeeel veel vissen gezien. Groot, klein, gekleurd, alles! En ook enorme schildpadden. Een ervaring die hij voor geen goud had willen missen zoals hijzelf zegt! Ik vond het snorkelen ook echt tof! Heb helaas geen schildpadden gezien maar wel veeeeel verschillende vissen. Tijdens de tweede stop was er een pier waar je onder door kon, en dat was een echte aanrader. Nou hoppa, ik daar naartoe (alleen! Geert was natuurlijk duiken) om wat vissen te spotten. Whaaaaaa! Vissen! Joekels! Veel! Gedver!!! Eerst maar drie keer om de pier heen gezwommen om vervolgens toch maar te besluiten dan ik er toch echt onderdoor moet, daar zitten tenslotte al die vissen. Nou dat heb ik gedaan hoor. Omdat ik tijdens het bergklimmen ook wat mooi gedachten op een rijtje heb gezet, hierbij de gedachten die ik had toen ik er de eerste keer onderdoor zwom: 'oké, rustig Carola', 'whaaa wat is dit eng', 'iiieeeel wat een hoop vissen', 'hellup, wat voelde ik daar aan m'n been!? Oh de houten paal!'. Dit ging vervolgens over in: ' wauw, supertof!', 'dit gaat goeehooeed!', 'wauw, kijk hoe groot, hoe veel, hoe mooi!', 'wiieeehooeeee ik ben een zeemeermin' (of had ik die laatste beter niet neer kunnen zetten...).
Al met al dus een super ervaring en hopelijk ooit de gelegenheid daar terug te komen voor een meerdaagse duik waardoor we ook naar Sipadan zouden kunnen!
Omdat de busreis niet heel top bevallen was hebben we vervolgens gekozen met het vliegtuig terug te vliegen naar Kota Kinabalu en meteen door te gaan naar Kuching.

Kuching. Regenwoud, jep Regenwoud ;-)
Na een dag hangen op vliegvelden, vliegen en een taxirit aangekomen in Kuching. Heerlijk appartement, lekker schoon en netjes! Weer pas 's avonds aangekomen dus volgende dag plannen maken voor de rest van de dagen. De planning werd als volgt in gedachte: woensdag Bako National Park, donderdag Gunung Gading National Park en vrijdag Kajakken door de jungle. Planning liep iets anders doordat de eerste dag dus al letterlijk in het water viel. Op woensdag netjes op tijd taxi naar het park gepakt. Hier moet je vervolgens een bootje (voor max. 5/6 personen) pakken naar de ingang van het park. Helaas ging toen het weer plots compleet los, en we moesten de bootjes nog in. Goed, er kwam ons vervolgens ook een meneer vertellen dat we niet naar de 'normale' ingang konden. De zee was te ruig dus we zouden eerder worden afgezet en konden dan een trail van ongeveer een half uurtje volgen naar de headquarters.
Oké, hoppa, de boot in. Voordat we überhaupt vertrokken waren, waren we al drijf en drijfnat. We hadden gelukkig wel regenjassen aan maar we waren toch aardig verzopen katten. Op naar de ingang van het park. Na een aantal minuten kon je nog maar een paar meter voor ogen zien door de hevige regenval. Er waren flinke golven en na zo'n 15 minuten is er besloten de rand van park af te varen, terug naar de ingang. Het was te gevaarlijk, bestuurders konden niets zien en de kans om op zee te gaan dwalen, weg van het park, was hierdoor te groot! Dus ja, 11 uur s morgens als twee verzopen katten waren we weer terug in het hotel. Lekker warm gedoucht, op naar de dvdwinkel even verderop om even een filmpje te kopen voor op de kamer. Ontspanning ;-) later in de middag ook Geert gelukkig gemaakt door de sportschool in de schieten. Hopen op beter weer de komende dagen.
Donderdag leek het ineens helemaal open te trekken en besloten we op het laatste moment toch die dag naar Bako te gaan. Dat was echt de goeiste keuze ;-) zee was nog wel ruig, dus we moesten alsnog afgezet worden op het andere plekje, maar het weer was super, volop zon! Op naar de headquarters en op naar de neusapen. Na 2 trails lopen waren we aangekomen op het strand waar we de meeste kans hadden op het spotten van de apen. En, jeehh, dat was ook zo. Twee apen, hoog in de boom kunnen spotten, wel erg ver weg, maar goed, gespot! Trails lopen niet rond dus zelfde weg weer terug. En halverwege, ja hoor... Voel je et aankomen???? Ooohhhhwieiieehooooooo (tarzangeluid :p)! Daar kwam die zomaar naast ons aangeslingerd. Ik schrok me beeldwit maar daar was er één, op een paar meter rechts van ons in de bomen! Zo super tof! Wij helemaal blij, toch een uniek momentje zo hè ;)
Bij de headquarters was een ook strand en toen we daar weer aankwamen bleek daar een boom vol met neusapen te zitten! En ja, zeker 5 in 1 boom, zo tof! Met die rare neuzen van ze! Onze dag was weer dubbel en dwars geslaagd.
Vrijdag onze laatste dag Kuching en deze dus besteed aan het bezoeken van Gunung Gading. Het park waar de Raflesia groeit. Werelds grootste bloem, die maar zo'n 6 dagen bloeit (na periode van 10/11 maanden van groei) en tot een diameter van 1 meter kan worden. Helaas werd ons daar al mede gedeeld dat er op dit moment geen in de bloei staat. Tegenvallertje, want daar kom je dan toch voor. Maar goed, toch maar aan de summittrail begonnen. En jaaaaaa, Jeeehhh, jipppiiieee! Langs ons pad zag ik ineens toch een Raflesia in de bloei. Geen meter doorsnede maar ongeveer 60cm. Super tof! Helemaal blij, ik dan. Hihi Geert gaf niet zo heel veel om de bloem. Maar die hadden we mooi maar even gespot en zelf gevonden. Vervolgens in de stromende regen zo'n 1,5 uur omhoog geklommen en geglibberd en vervolgens weer terug geglibberd helemaal doorweekt weer Hihi. Daarom de titel van Regenwoud! De regen stopte ongeveer na een uurtje weer. Maar omdat het pad steeds begroeider werd, er omgewaaide bomen lagen en het ontzettend glibberig was waren we bij tijds gekeerd. Kletsie kleddernat weer de taxi in, op naar het hotel.
Dat waren de avonturen in het 'kort' in Kuching. Zaterdag door naaarrrrr Singapore.

Singapore: Shoppingmalls!! Marina bay
Oef, wat een wereld van verschil!! Alleen het vliegveld al. Na zo'n 5 weken Thailand en Malesië is dit echt anders. Alles is netjes georganiseerd. Taxi's rijden weer op de meter en het stikt er van de hoge, mooie, moderne gebouwen.
Eerst even de tassen gedropt bij ons Hostel. Dit hostel had een erg leuk concept vonden wij. Het waren 'slaapzalen' waarin een soort van bedsteden zaten die je kon 'afsluiten' met een rolgordijn. Alles super school, goede douche en toiletgelegenheden en een prima ontbijtje! Helemaal goed. Als je nieuwsgierig bent kunnen je ff kijken op booking.com naar The Pod (boutique).
Goed hoppa, de stad in! Groots, mooi, leuk, tof! Heerlijk warm, zo'n 33 graden, maar met een windje en niet vochtig! Veel te voet gedaan die dag. Door malls gelopen, naar Marina Bay Sands geweest en op de hoek bij ons hostel in een leuk steegje gegeten. Mexicaans eten, steegje verlicht met allemaal van die verschillende kleuren lampjes, echt leuk!
Tweede dag zouden we gaan voor hop on, hop off bus en 's avonds het skypark van Marina Bay Sands op om vervolgens de fonteinshow beneden voor Marina Bay te bekijken en nog snel even de Gardens by the bay te zien.
Uhh, klinkt als een druk schema Hihi. Maar gelukt en ging goed. Leuk om zo door de stad te rijden. Uit te stappen op de straat van de enorme en enorm velen Shoppingmalls en 's avonds vanaf het skypark (56 hoog) in de schemering/donker over de hele stad uit te kijken. Echt zo mooi! Later beneden op de Marina bay boulevard gegeten en van de fonteinshow genoten. Als afsluiter toch nog even richting de Gardens gerend. Echt een heerlijke avond!
Volgende dag, 't is dan ondertussen maandag zou lekker ontspannen zijn. Uitslapen, ontbijten, rustig aan, door de stad laatste rondje en 's avonds naar de night safari. Leuk, de nachtdierentuin dus eigenlijk. Was erg leuk zo in het donker door een soort Beekse Bergen met een trammetje, maar ook te voet en zelfs nog leuke shows ook! Pas tegen 11 uur weer bij ons hostel zonder avondeten te hebben gegeten. Ff het gezellige steegje ingeschoten waar we op een barretje verderop op de hoek werden gewezen. Deze zouden nog eten serveren. En ja hoor, nomnom! Heerlijk. Pita's en tzaziki, patatjes, koude kleine gerechtjes. Echt genieten!
Helaas dinsdag alweer tijd om door te vliegen naar Bangkok omdat s nachts onze vlucht naar Dubai gepland stond. We zouden dinsdagmiddag/avond een paar uurtjes in Bangkok hebben. Deze besteedt aan een winkelcentrum vlakbij het vliegveld. Zo'n mooie en nette waren we niet eerder in Thailand tegen gekomen. Even lekker kunnen eten en oh ja, ook nog even gebowld Hihi. Terug naar het vliegveld, inchecken (duurde errug lang) en op naar Dubai.

Dubai
Een nachtvlucht betekend hopen op slapen. Maar je komt toch gesloopt aan want slapen lukt nou eenmaal meestal niet heel lekker. Om kwart over 6 's morgens in ons hotel aangekomen. Hier mochten we lekker om half 7 aan het ontbijt aanschuiven en zijn we om 9 uur naar het zwembad op het dak gegaan. Daar hadden ze naast het zwembad ook heerlijke ligbedden, heerlijk om na zo'n nacht een paar uurtjes slaap te pakken. Rond 1 uur gecheckt of er al een kamer vrij was en dit was gelukkig zo. Nou ja kamer... Het was een apartement bijna zo groot als ons eigen appartement!! Woonkamer, slaapkamer, badkamer met toilet, nog een apart toilet! Ruim dus! Lekker kunnen douchen, opfrissen en naar de travelagent beneden. Tijdens het ontbijten en wachten hadden we het een en ander bekeken en besloten om donderdag de dessertsafari te doen en vrijdag de hop on, hop off bus. Dit geboekt plus een ticket om op vrijdagochtend omhoog the gaan in Burj Kalifa. Ondertussen al laat in de middag en op naar the Mall of Emirates die op 5 minuten loopafstand van het hotel zat. Dit is het winkelcentrum met de welbekende grote skihal. Nu moesten we eerlijk zeggen dat we na Singapore niet meer zo opkeken van zo'n grote Mall maar het is toch weer anders. Van het moderne Singapore met mensen van werkelijk alle afkomsten en geloven door elkaar naar een Arabisch land waar toch veel mensen islamitisch zijn en er ook nog redelijk veel traditionele kleding wordt gedragen. De lange zwarte jurken, hoofddoeken waarbij alleen ogen zichtbaar zijn voor de vrouwen en mannen in witte jurken met 'sjaals' om hun hoofd (echt m'n best gedaan voor alle kledingstukken de echte benaming te onthouden maar dit is helaas niet gelukt).
Van 1 jan tot 1 feb is elk jaar in dubai het shoppingsfestival dus dat was wel leuk mooi meegenomen op sommige spullen. Malls zijn daar trouwens open van 9/10 uur 's morgens tot 12/1 uur 's nachts! Van een chauffeur begrepen we dat tijdens de ramadan de winkels zelfs 24/7 open zijn. Dat kunnen wij ons (nog?) niet voorstellen!
Donderdag dus de desert safari op de planning. Na een beetje bijgeslapen te zijn, een goed ontbijtje en rustig aan opstarten zijn we s middags opgehaald voor de safari. Eerst een stuk rijden naar de woestijn en daar overstappen in een andere 4x4 truck en door de woestijn scheuren! Super leuk, door het zand, heuvels op en af in zo'n grote open vlakte. Vervolgens afgezet bij een kamp waar je de gelegenheid hebt om kameel te rijden (zeker 2 minuten), te sandboarden (er liggen dus 2 snowboards, die kun je de heuvel optillen, vastmaken aan je voeten en dan dus beneden zien te komen) en ook om quad te rijden. Nou je raadt het wellicht al... Allemaal gedaan natuurlijk. Gekozen voor 1 quad waar we samen op konden. Geert zou rijden maar reedt binnen 2 minuten natuurlijk van het terrein af waardoor we gelijk achterna werden gezeten en teruggestuurd. 'Hihi, kon het proberen toch!?' aldus Geert... Halverwege vroeg Geert of ik ook nog even wilde, en of ik wilde Hihi! Dit is meestal voor mij erg leuk maar Geert vind het op z'n zachts gezegd meestal een beetje eng als ik dan rijd en hij achterop zit. Ik geef graag gas, scheur de heuvels op en af en Geert is de controle kwijt. Whahaha! Ik vond het fantastisch, het was ook nog donker wat het nog leuker maakte. Oh trouwens, de zon was tijdens het quadrijden ondergegaan. Wauw! Wat een prachtige lucht is het dan in de woestijn zeg, fantastisch mooi! Na het quadrijden tijd om binnen het kamp showtjes te kijken van Arabische dansen en eten met z'n allen. In de auto bij ons zaten twee erg gezellige Braziliaanse, moeder en dochter. Gezellig mee aan tafel gekletst tijdens het eten en ervaringen en verhalen uitgewisseld. Oh en dus een logeeradres voor als we nog eens naar Brazilië gaan ;-)
Na het eten op naar de auto's en terug naar het hotel. Bekaf, zzzzzz.
Vrijdag, laatste echte, hele dag Dubai!! Hop on. Hop off! Drie routes, 1 dag.. Dat moet lukken en is natuurlijk ook gelukt! Helaas niet uit kunnen stappen bij the palm resort omdat de Marathon toevallig die dag werd gehouden. Geert merkte 's morgens al eerder op dat er zoveel hardlopers in Dubai waren Hihi. Nou vandaar dus ;-) Marina route zit erop en we hebben haast, half 12 worden we verwacht. De route was erg mooi trouwens, zo bizar hoeveel er hier is gebouwd in de afgelopen 15 jaar! Mooie boulevard, hoge gebouwen, modern, netjes! Maar gauw, naar de groene lijn, naar Burj Kalifa, het hoogste gebouw ter wereld. Half 12 moesten we er zijn, de bus zou daar 10 over 11 zijn en van daaruit moesten we nog even zoeken en lopen. Uhm juist, dit betekende natuurlijk eerst een beetje verkeerd lopen en vervolgens de gigantisch Dubai mal (waarin een schaatsbaan, een soort ocianum, waterval en de duurste winkels gevestigd zitten) doorkruisen, verdieping zakken en (hijghijghijg) 2 minuten voor half 12 aankomen bij de entree. Top gedaan :D
Gelukkig geen enorme rij dus stonden we al gauw in de lift naar de 124ste verdieping (in 60 seconden, echt retesnel). Wauw! Wat een uitzicht zeg! Fantastisch!
Geert kon het niet laten om eerst een vrouw in de draaideuren klem te zetten en vervolgens de security te checken door zijn go pro met stok helemaal buiten de ruiten van het gebouw te houden. Security was oplettend en Geert wist natuurlijk helemaal niet dat, dat niet mocht.. Hopelijk zijn het mooie foto's geworden Hihi.
Later naar beneden om ook nog de fonteinshow van half 2 mee te pikken. Deze was helaas om 2 uur nog niet begonnen en we waren ondertussen aardig gesmolten in de zonnetje dus zijn we verder met onze busritten gegaan. Later bleek dit te komen doordat er een koning overleden was waardoor er de gehele dag geen fonteinshow meer zou zijn.
De bus zouden ons nog naar een route door het oude Dubai brengen waar de markten zijn en later gevolgd door een route langs kust. Pfff een lange dag met zoveel indrukken! We waren beiden aan het einde van de dag echt gesloopt! Nog getwijfeld om vanmorgen naar The Palm te gaan maar toch gekozen voor rustig ontbijten, alles op het gemakkie inpakken, uitchecken en op naar het vliegveld te gaan. En nu, met een klein uurtje vertraging en nog maar een klein uurtje te vliegen is het einde van onze reis dan echt aangebroken.

Maar, wat was het een fantastische reis! Zoveel gezien, gedaan, meegemaakt, geproefd, noem maar op! Het was super! Het allerbeste aan de reis was voor mij toch ook dat ik dit allemaal met m'n allerliefste vriendje (gedver, die nu een natte vinger in m'n oor stopt omdat ik niet reageer) heb mogen delen!
Het waren fantastisch weken!

Liefs,
Carola en Geert

• 25 Januari 2015 - 00:05

Yvonne:

Wat kan jij schrijven zeg en wat hebben jullie veel meegemaakt. ..

• 25 Januari 2015 - 00:10

Heleen:

Nou wat een verslag weer ,er kwam geen eind aan ;) maar helaas voor jullie wel aan de reis.Maar heel erg fijn dat jullie zoooo genoten hebben,en ook weer veilig thuis zijn.Een mooie belevenis geweest,waar je op terug kan kijken met veel plezier.Heleen xx. Oja Carola is je oor alweer droog

• 25 Januari 2015 - 13:15

Mams:

Sjonge jonge , wat hebben jullie je weer uitgeleefd , wat een verhaal , krijg een stive nik van het lezen .
    Nou dit neem niemand jullie meer af , hier kunnen jullie de rest van je leven op terug kijken met heel veel plezier .
    Ik vind het voor jullie geweldig dat je dit gedaan hebt ,dit was al jaren een wens ,een droom van jullie . En als je dan zo jong bent en dat al heb kunnen doen , dan is dat toch wel heel erg mooi .
    Dikke kus allebei , gr mams